Tuesday, January 6, 2009

HOBBY AK NIH...

DAH JODOH..
"Hoi !""Hish kau ni, nak gugur jantung aku tahu !""Siapa suruh berangan? Dah sampai mana Sofea? Amerika ? jumpa Barrack Obama ? haha. Apa kau buat dari tadi ? macam ada masalah je, masalah negara ke ?"Laju je mulut makcik ni membebel. Penat jugak aku layan yasmin ni kadang kadang. Tapi aku still sayang dia. Memang keluar je dari perut mak dia dah macam tu mak dia cakap. Haha macam mana tu ? entahlah. yang aku tahu family dia memang best. Semua gila ! haha. bapak dia sekali. Dari kecil, family dia dengan family aku memang rapat. Abang aku pun bestfriend abang dia, Ijam. Now, tak sangka pula min dengan aku masuk U yang sama. Dah jodoh..haha"Masalah negara mendenye ? aku okay je, kau bertenaga semacam ni pehal? Minum tongkat ali apa?""gila kau ! tongkat ali buat apa? Untuk kaum lelaki yang lemah je. Haha aku dapat makan free tadi. Pn Midah belanja aku makan..lazat oh. Haha tengok perut aku ni dah berapa lapis. Kau dah tak ada kelas ke fi?""aku baru habis kelas lah ni. Makan free lazatlah. Bukan nak ajak aku? Baiknya dia nak belanja kau? Ingat nak ajak kau makan? Macam mana ni?""aku tolong dia tadi. macam mana apa? Pergilah makan. Tanya aku pula.""Belanjalahh, heee""okay jom, aku belanja air je. Yang lain bayar sendiri"Yasmin ni memang dasar kedekut. Ikut siapa entah, family dia aku rasa semuanya pemurah sangat sangat. Dia je lain macam kedekutnya. Memang susah lah dia nak belanja orang, kalau aku cakap nak belanja dia bukan main laju lagi. Hampeh betul dia ni. Ni dia nak belanja air pun kira bersyukur la ni. Bukan senang nak rasa duit dia.

--------------------

Alamak, dah lambat ni, tahik betul min ni. Aku suruh kejut sampai aku bangun. Dia kejut sekali je. Dengan sedaya upaya aku memecut laju dengan kereta kelisa kuningku yang bergaya ini dengan tujuan cepat sampai ke kuliah. Dah lah kelas En. Azmir, mati aku kalau lambat.haa, ada pun parking, dengan gembiranya aku berkata didalam hati ku ini.Piinnnn piiiinnnnnnnnnnn !"Shit ! Nasib baik tak kena kereta aku. Nak hon orang pulak ! dia yang sesuka hati ambil tempat aku. Kurang betul! Dah lah lambat nih. Alah letak je lah kat sini."Dengan segeranya aku keluar dari kereta dan mensound dari jarak jauh kepada makhluk yang menaiki Latio Sport tadi. Kereta idaman hatiku, tetapi pemiliknya bukan idaman hati. Tak senonoh betul perangai."Weh, anak datuk ! lawa kereta?" and then aku terus kunci kereta dengan niatnya nak masuk dewan kuliah dengan secepat mungkin."memanglah lawa. Tak payah cakap pun aku dah tau ! apahal kau? Tak puas hati?" dengan lagak angkuh dan sombongnya lelaki itu berkata."orang nak langgar kereta kau, kau puas hati ke? Hallamakk dia ni..dah lah aku nak cepat, senang senang je curi tempat aku. Kalau terlanggar kereta aku macam mana? Kau nak bayar?" dengan takut takut beraninya aku lawan balik."setakat kereta kau ni? Tu pun nak bising. Sepuluh aku boleh beli lagi baik lah wehh, dengan kau kau pun aku boleh beli. Bukannya mahal pon." Sambil pandang atas bawah badan aku lalu beredar dengan ketawa sinis.Waahhh sudah lebih ni. Nak cakap tengok orang lah ! tengok kereta pehal? Ingat aku tak boleh ke pakai kereta mahal-mahal? Bapak aku je yang tak nak belikan. Ceh, macam dia je yang kaya, tak sedar dirilah tu tadah harta parents dia. Dengan segera aku buka balik kereta, aku capai selipar aku dalam kereta yang pernah terpijak tahi cicak , lumpur, air longkang segala terus aku baling kat dia. Murah sangat mulut tuu. Haaa amek hang tepat siot.Lalu aku pun berteriak " kau nak beli aku? makan selipar tu dulu. Mahal tu..confirm tak dapat kat mana-mana. Ambillah, aku sedekah." kahkahkah ! sure orang cakap aku gila gelak kuat kuat. Heee. Padan muka, lawak wehh muka dia. Rugi korang tak tengok. Bahhaaha. Habislah busuk baju dia.

--------------------

Dengan lagak slow motionnya aku membuka pintu dewan, eh pehal bising ni? Salah masuk dewan ke? Aku jenguk sikit kat pintu , tiba-tiba dengar orang jerit nama aku. Kufikirkan Azmir muka bengis itu. Rupa-rupa Zahim anak Fuad. Ishh dia ni! Dia ni lah classmate aku yang terapat.Laju je aku duduk kat sebelah dia yang masih kosong tu. En. Azmir tak masuk lagi. Wahh syurga dohh ! selamat aku."mana dia?" aku bertanya kat Zahim."siapa dia? tanya im pelik" Tuli betullah dia ni."En Azmirlah gila !""Ohh dia ada hal, diorang cakap lambat sikit, ni dah banyak dah ni lambatnya. Yang kau ikut dia lambat sekali apahal?""kau ni, bila pulak aku ikut dia? Min tak kejut aku sampai aku bangun, then ada anak orang gila mana tah nak berebut parking dengan aku.""kau gaduh?""aku tak gaduh, main sound sound je, then baling selipar aku. Heee" sambil tunjuk gigi aku yang agak tidak rata ni kat dia."selipar busuk kau tu ke? Gila ! siapa dia? perempuan? Laki?""lelaki, entah aku tak kenal. Lantaklah. Padan muka dia. Eh next week, family min ajak celebrated birthday adik dia, Firhan. Jum?"ahh, orang dah invited, mana boleh tak pergi..dosa ohh" aku tersengih.Pintu dewan dikuak, En. Azmir masuk dengan muka dia yang tak suka senyum tu. Semua diam. Shhh fokus fokus, nanti kena marah. haha

--------------------..

"Adess, kenyang aku !" rungut im"kau ni im, kenyang pun bising. Cakaplah alhamdulillah ke apa" tiba-tiba min baik macam ustazah. Haha. Ops lupa, depan boyfriend…baiklah konon. Hilang kejap perangai mulut pok pek pok peknya tu. Haha.Fahim, boyfriend min, baik gak budak ni. Boleh ubahkan min dari yang terdedah sana sini kepada yang bertutup litup segala. Haha alhamdulillah. Aku? Bila lagi? Haha. Aku bukan seksi macam min dulu pon. Kepala aku ni je, bila entah nak pakai tudung? Huuu. Belum sampai seru? Bukan jawapan yang sepatutnya. Belum puas kumpul banyak dosa? Haa ! itulah jawapan yang dicari. Apalah, teruk betul aku ni.Sedang enak kitorang melayan gosip kat depan rumah min, sebuah kereta putih berhenti. Macam kenal? Dua orang lelaki keluar. Ya Allah , lelaki tu. Ingatkan dah tak jumpa dah. Apalagi, aku tunduk je. Sumpah korang ! bukan malu doh. Aku malas nanti tak pasal – pasal je gaduh depan rumah min ni. Actually, aku takut. haha"Min, Izham mana?" tanya kawan kepada lelaki kurang budi bahasa tersebut. Laa kawan abang ijam ke?"ada kat dalam, masuklah…" kedua-dua orang mamat tadi pun masuk kedalam rumah min. entah macam mana kepala aku terdongak pandang dia. Dia pun pandanglah aku balik dengan muka terkejut. Then aku terus buat-buat sembang dengan im, haha. Buat bodoh sudahh."mamat tulah yang rebut parking dengan aku hari tu" aku berbisik dekat Im.

--------------------

Dah seminggu aku duduk rumah, bukan sakit atau berhenti belajar disebabkan kekurangan wang, tetapi sebab aku dah habis studyyyy ! yeah ! sampai degree jelah dulu. Haaaha tapi aku belum kerja lagi. nak kerja dengan abah pun dah malas. Bukan best pun office abah tu haha. Nantilah, aku dah ready nanti aku bagitahu la abah. Menganggurlah dulu kejap.Abah aku ada syarikat, tak besar mana pun..kecikk je. Sesungguhnya aku tidaklah sekaya mana. Bapak aku je kaya sikit dari aku.Aku naik bilik online. Dah lama tak e-mail along, apalah dia tengah buat kat arab tu? Along sambung study kat arab saudi..ambil course medik, dah hampir 3 tahun dia kat sana. Rindunya kat dia. Dah ada minah arab sangkut ke hah? Haha tahun ni dia balik lah kot.

--------------------

…………Huarhhh, malas malas aku bangun bila handphone aku menjerit-jerit. Hish bising betullah !"hello?" lembik je suara."fi, kau baru bangun ke? Hish dah pukul 12 dah ni. Tidur je..tak sembahyang subuh apa?""aku tidur lepas subuh lah gila, apa hal mek? Kacau je lah. Aku mimpi baik punya tadi.""mimpi apa tengah hari buta? teman aku pergi mid jom? Aku nak cari baju lah. Jum lah? Cepatlah siap, aku tunggu kau.""eh? Aku tak cakap pape pon? Aku bukannya ada duit ni. Fahim kau mana?""dia busylah..pleasee, alah kau tak ada duit pon tak apa lah..kau teman aku je""Okaylah, kau amek aku. Kereta aku tak ada minyak." Haha alasan je tu."alahh, ye lah ye lah..aku amek kau. Siap cepat taw? taw? Okay bye."Ehh, dia ni? Kelam kabut je. Aduhhh, malasnya aku..

--------------------

…………"mak, fi nak keluar jap taw? Teman min shopping. Fi dah cakap dgn abah dah." Aku minta izin kat mak."pergilahh, jangan balik lambat sangat.""takk, lambat sikit je. Mak nak kirim apa-apa ke?""kirim apa? Ikan? Kirim salam jelah dengan min tu.""haha ye ye..min dah sampai tu mak. Fi pergi dulu eh?" aku meminta izin lagi sekali sambil menyalam tangan mak aku.

--------------------

……….."min, aku tunggu kau kat sini je lah eh? Kaki aku dah sakit doh""haa yelah yelah. Tunggu sini je tau?"Aku dah tak larat nak jalan lagi, satu mid valley ni berapa kali dia nak round entah sambil dengar mulutnya yang tak reti nak berhenti. Nak tercabut kaki aku, bukan kaki je..telinga aku sekali rasa nak tercabut. Nasib baik mid je, mahunya dia ajak pergi One utama? Boleh lumpuh kaki aku ni kot.Dari jauh aku tengok ada couple tgh bergaduh..bodoh ke diorang ni. Bergaduh tengah – tengah alam..Tak malu ke? Semua mata tertumpu dekat diorang. Perempuan tu lari..dengan laki lain, wahh cinta tiga segi lah ni? Haha. And then lelaki lagi sorang tu, datang hampir dengan aku. Eh, apahal datang kat aku ni? Ohh dia nak duduk. Tunduk je..kesian juga aku tengok dia.Dengan sesuka hatinya aku bersuara."okay ke wehh? Apahal tak kejar dia?"Dia dongak pandang aku. Ehh dia? Lelaki yang kurang di ajar tu..Alamakk..Dia buat muka terkejut..then terus bangun pergi tinggalkan soalan berani mati aku tadi. Lelaki ni bukan boleh main-main, nasib aku lah dia terus blah, mahunya aku pula bergaduh dengan dia tengah tengah mid valley ni? Tapi apahal dia tak marah? Malu lah tu kena tinggal awek. Haha."wehh, jum tengok movie? Aku bosan lah balik kang, bukan ada orang kat rumah..bibik aku je.." min tiba-tiba sergah aku. Terkejut you.."kau belanja? Aku tak ada duit..""yelah, then aku belanja makan pulak." Wah..Rekod baru tercipta ! tanpa disuruh min nak belanja. haha. Menang loteri ke apa dia ni?

--------------------

………………..Dah 2 tahun berlalu..Along dah kahwin, bukan dengan minah arab..tetapi melayu tulen, Kak Leen, boleh tahan jugak. Sopan je.. tapi sometimes gila jugak. Min dah bertunang, dengan Fahim lahh, hujung tahun diorang kahwin. insyaallah. Aku? Haha aku rasa macam tak nak kahwin jee. Nantilah, tunggu kaya sikit. Im? Dia dengan family dia lah kot. Kat Penang. Dah lama aku tak jumpa dia..bila dia nak datang sini ni?Kepala aku kusut, macam mana nak siap kan kerja ni semua? Aduss, since abah pergi haji dengan mak hampir 2 bulan lalu. Aku lah yang kena bereskan hal syarikat ni. Dah gugur-gugur rambut aku ni. Baru 2 bulan dah macam ni..tapi kan, nasiblah aku ambil bussines, kalau tak? Siapa pulak nak settlekan? Untungnya abah dapat anak macam aku kan? haha!

--------------------

…………………Aku masuk office, Kak hani, secretary syarikat kami yang hanya tua dua tahun dari aku menegur mesra. "Morning Sofea…""morning.."aku sekadar senyum. Tak berapa nak ada mood aku pagi ni."Fi, tadi ada lelaki datang, nama dia Ifzan. dia cakap nak jumpa Fi, tapi pagi sangat..Fi mana datang lagi. Ni hah dia bagi bussines card dia." Kak Hani menyampaikan.Aku capai card tu sambil buat muka pelik. Aku duduk dikerusi empuk dalam bilik abah, Ifzan? Siapa? Mana ada client dari syarikat ni? Artkmas Sdn Bhd? Syarikat apa ni? Aku letak card tu atas meja. Tak nak aku call, dia nak jumpa dia datang lah sini lagi.

--------------------

"Shariza ! Shariza Sofea !" aku dengar orang jerit nama aku. Siapa tu? Aku toleh belakang."Ohh Alongg, ingat siapalah terjerit-jerit. Tak ada rupa doktor langsung ! kenapa?""Jom makan?""Kak Leen tak masak ke long?""Ala, along ada hal ni nak cakap…""urmm? Hal apa?"" tulah kena pergi makan dulu. Jom?"Aku ikut je along, "lahh, kedai mamak ke?" aku merungut. Tak best betul along ni. Ingat keluar dengan along dapatlah makan best-best sikit."banyak songeh ! paling dekat..makan jelah"Selesai je maple tu ambil order aku terus tanya kat along, "hal apa?""Jap, jap..orang tu tak datang lagi..""orang mana?" aneh betul along ni..Rotinan aku dah sampai. Tanpa tunggu along makan..aku makan terus..lapar ni..mana boleh tahan. Aku tengok along melambai tangan kat seseorang..dari jauh aku nampak lelaki dengan sun glassesnya berjalan ke arah kami. Aku buat tak tahu je. Hal apa lah diorang ni? Aku berbisik dalam hati."makan zan?" along bertanya kat kawan dia tu."haa, tak apalah syam.. aku dah makan tadi.""Fi, ni Ifzan. Kawan along."Aku yang tengah khusyuk makan. Memandang Ifzan tu kejap " hai." Sapaku ringkas sambil tersenyum. Apalah along ni..ada hal dengan aku ke dengan dia ni?"Fi, along pergi toilet kejap." Tanpa sedar, aku mengangguk.Habis makan aku pandang depan..lah dia ada kat sini lagi? ingatkan ikut along pergi toilet. Haha.Aku tunduk, lepas tu dongak balik pandang lelaki tu yang dah pun buka sun glassesnya. Baru aku perasan lelaki ni..aku pandang kereta dia. Latio Sport? Aku buat muka terkejut. Alah dia tak ingat aku kot. Diam-diam je lah."kenapa?" dia tanya aku.Aku tersengih.. "hehe tak ada apa..""sofea dah tak ingat ifzan ke?" Eh, dia ingat aku ke? mana aku tau kau, nama kau pun baru je aku tau harini."hah? Hehh siapa..?" aku toleh belakang.. mana along ni? Sembelit apa? Ala aku nak baliklah."kereta tu pun tak ingat?" dia menyambung sambil menunjuk arah kereta berwarna putih tu.Aku tukar topic, "mana along eh? Lamanya. nak balik ni..ada hal." Aku tanya kerek"dia dah balik.." dengan coolnya dia menjawab."balik?!" aku kaget. Aku bangun..sambil meletakkan Rm5 atas meja "aku pun nak balik dululah eh? Bye !" Aku terus cabut."Eh nantilah..Zan ada benda ni nak cakap.." Ifzan kejar sampai kereta. dia tarik handbag aku."wehh, apa tarik-tarik ni?""Wait a minute..ada hal nak cakap ni.. pleasee?""tadi tak nak cakap?""tadi sofea busy makan..camane nak cakap?" cehh dia usha aku makan je ke tadi?"okay, right now..cakaplah?""tak bestlah cakap kat sini.." banyak songeh lak dia ni..Aku terus masuk kereta, kunci pintu.. aku buka tingkap sikit.. "next time lah ? seriously, sekarang aku ada hal. sorry." Aku terus pergi ke office. Cuak aku.Aku termenung kejap dalam kereta.. Jahat betul along ni ! tipu aku ! tapii..apa lelaki tu nak eh? aku ada perasan something..dia dah lain..cakap pun lembut je. Nasib baik tak sempat cair. HahaAku buka handbagku, aku capai card yang Kak Hani bagi haritu..Ifzan? lah entah-entah hal kerja je..tapi apesal along…? Asal dia tak datang office je? Haih?

--------------------

……….Balik je office, aku terus menyerbu rumah along dengan kak leen..nak marah lah ni kan? Ada ke tinggalkan aku.Pintu terbuka luas, apalah diorang ni..nasib baik aku bukan perompak."along ! jahat gila !" along tersedak atas meja makan. Kak Leen ikut terkejut."haha sorry fi, along terpaksa lah.. fi tinggalkan dia kenapa? Kesian dia kot. Baru je nak tackle adik abang sorang ni..haha""Tackle? Gila apa? Dah lah kurang ajar..nak tackle orang pulak."Muka along berubah, apahal ni? "Fi tengok dia kurang ajar ke tadi?" along serious..Aku terdiam.. "tak." Jawabku ringkas."Then? Kenapa cakap dia kurang ajar..?""alaa..along tak tahu..dulu..""dulu apa? Along dah tahu semualah..dia cerita kat along. Dah 2 tahun lebih dia cari Sofea..right now baru dia tahu along ni abang fi..tu pun ijam yang bagitahu..dia baiklah actually. Dulu tu dia kurang ajar ada sebab..ada orang call cakap girlfriend dia curang, dia benganglah..dia tak percaya, dia pergi dekat Uitm..cari girlfriend dia..tu yang marah-marah berebut parking dengan Fi kot siap dapat selipar busuk lagi. And then, dia jumpa girlfriend dia dekat mid..memang betullah girlfriend dia ada jantan lain, baru dia percaya..that time pun Fi ada kan? Fi tegur dia but dia main blah je..dia cakap dia marah , malu pun ada, malu kena tinggal awek. Haha.Dia ada rasa bersalah dekat Fi, cause cakap Fi murah..time hari konvokesyen tu dia cari Fi, tapi Fi tak ada..bila dah jumpa kat mid tu..tak sempat cakap sorry pula. Dah lama dia tak jumpa Fi, dia jadi gelisah, tak tentu hala..dia tahu min kawan fi, tapi segan nak tanya. At last dia beranikan diri tanya ijam. Dia mengaku..suka kat Fi. Entah macam mana suka kat Fi dia tak tahu..haha" along gelak. Apahal along ni? Tadi serious sangat.Aku termangu, panjang lebar aku dengar along cakap..fuh ! doktor cinta ke along ni? Haha. Kak leen pun menyebuk dengar. Hahak."so, macam mana?" Along menyambung.."macam mana apa?" aku menjawab"nak ke tak nak?" along bertanya."nak ke tak nak?" aku tanya along balik.."alaa, orang dah suka, terima je lah Fi..rugi taw? Handsomee, kaya lagi" kak leen mencelah.Aku pandang kak leen pelik. Along pon.. haha jealouslah tu."Habis abang ni tak handsome ke?" along bertanya dekat kak leen.Kak leen dah gelak-gelak. Tak sangka kot along pula jealous. " abang dah lebih dari handsome..haha" nampak muka puas hati along bila kak leen cakap macam tu. Ceh, kembang lah tu."perasan.." aku cakap seakan berbisik."apa dia Fi?" eh dia dengar ke? Haha"tak ada apa."along dah mengepit kepala aku guna lengannya."baik cakap, kalau tak along nikahkan Fi malam ni jugak dengan Ifzan."" Fi, cakap along perasan !!!! Kak Leen..tolong !!" aku menjerit, meronta minta dilepaskan. Mana Kak Leen ni?"Lepaskanlah Syam, kesian bakal isteri aku ni.." aku dengar suara garau. Perlahan along lepaskan kepala aku.."aduhh ! damn you mann ! aku mengaduh sakit, nak terputus kepala aku. Along gelak gelak je. Jahat punya abang."haha tu future husband kau datang, suruh dia betulkan kepala tu. Haha"Aku memandang ifzan, tak sedar dia ada kat sini. "siapa future husband? Fi tak cakap nak pun? Kak leen, fi balik dulu eh?" aku menyalam kak leen."Sofea ! tunggulah.." Ifzan menjerit..along dengan Kak Leen jadi pemerhati."nak apa ?""Syam, kau tak cerita ke kat dia?" tanya Ifzan kepada along.aku mencelah, "dah, along dah cerita semua..and aku taknak! faham ? baru jumpa sekali dua dah suka. Gila?" dia agak terperanjat dengan ayat kasar aku..aku kau je? Ganas sangat ke aku? Haha. Then nak panggil apa? First time jumpa pun aku kau je."Sofea, betul..Ifzan tak tipu.. I..i love you.seriously" dia meluahkan rasa hatinya. I love you je? Bagilah something ke? Tak romantic langsung. Dahlah depan rumah along je. Haih. Aku blah, jual mahal konon."Along, cakap kat kawan along ni. Sofea tak suka dia, faham?""apa pula along, dia ada depan mata..tak reti cakap sendiri?" along sememangnya agak kejam malam ni.Aku berjalan laju kearah kereta..hati aku tak tenang, aku call min. min pun sama je rupanya. Kenapa semua orang? Baik sangat ke Ifzan tu? Dah aku tak suka dia..nak buat macam mana?Arh, aku tak sabar nak tunggu mak dengan abah balik next week, diorang buli Fi makkk.. sobsob..

-------------------

Selesai akad nikah..sahlah aku mendapat seorang kawan yang sudah berstatus isteri. Haha dah besar rupanya kau min. dulu main pondok-pondok je dengan aku. Tahniah Tahniah.Selesai sahaja majlis min..aku minta izin min untuk terus pulang kerumah. Ramai sangat saudara mara dia. Segan aku. Im dengan tunangnya pun ikut aku balik, tapi dia terus balik penang lah.

--------------------

Ifzan, tak penat penat lelaki ni kejar cinta aku. Dah nak setahun, Aku rasa dah cukup puas aku cakap kat dia aku tak nak dia. Dia nak aku pakai bahasa apa entah? Mentang-mentang aku single lagi..sesuka hati je nak kejar aku sana sini. Bukan aku jual mahal. Tapi hati aku memang tak adalah kat hamba Allah sorang ni. Bukannya tak handsome..kaya lagi..tapi entahlahh."Fi !" aku kenal suara tu..kan dah cakap.. haih mamat ni mana-mana aku pergi dia ada ! rimas !Aku buat tak dengar, terus masuk dalam kereta. Zuuuuuummmm…kereta aku meluncur laju.

--------------------

"hah ?! lah kenapa mak tak cakap dengan Fi dulu? Mak niii..senang senang je terima ! Fi kan dah cakap lama, Fi tak suka dia. Kenapa semua orang tak faham ni?" aku memarahi mak dengan abah yang senang – senang je terima pinangan dari family Ifzan.""Fi, Ifzan tu baik budaknya. Kerja pun bagus. Keluarga dia semua baik-baik. Apa lagi yang tak cukupnya? Penat dulu mak berdoa depan kaabah bagi Fi dapat jodoh cepat. Jodohnya dah sampai, senang – senang Fi nak tolak." Mak menyebelahi Ifzan. Abah hanya memerhati."mak, Fi bukan tolak jodoh..tapi orang dah tak suka dia. Nak buat macam mana?""kenapa? Fi dah ada orang lain?"Aku menggeleng."hah? Habistu? Macam mana mak nak dapat menantu cepat macam ni? Orang nak, Fi tolak.""alaa..mak tak fahamlah, mak cakaplah Fi taknak..dekat diorang""apa yang mak tak faham?! Mak tak nak..mak nak Fi dengan Ifzan tu juga. Fi tak sayang emak ke? Kalau Fi sayang emak dengan abah..Fi jangan tolak. Kahwin je dengan dia. Bukannnya dia jahat pon. Mak dengan abah dah tua. Nanti tak sempat pula tengok Fi kahwin."Aku memandang abah minta simpati. Malangnya abah hanya menggangkat bahu.

--------------------

Aku call kak leen, Kak Leen memujuk. Tapi tak lama tu along pula yang bercakap dengan aku."kenapa ni?" tanya along lembut"Fi taknak kahwin long..taknak !" tersedu-sedu aku bercakap."eish adik along ni, mana boleh tak kahwin?"" memanglah Fi nak kahwin, tapi bukan sekarang..bukan dengan dia..mak jahat ! mak tak sayang Fi long..abah pon..mak terima pinangan diorang. Fi taknak..""Fi, mak tak jahat..mestilah ada sebab dia nak Fi kahwin dengan Ifzan tu..kan? takkan dia taknak tengok anak perempuan dia sorang ni bahagia? Fi..apa kata Fi jumpa Ifzan tu dulu..cuba sembang dengan dia..kenal lagi rapat. Mana tahu Fi ubah fikiran? Ni dia nak jumpa Fi lari-lari..macam mana nak kenal? Dia baik Fi..betul ! abang tak tipu. Kalau tak? Takkan dia nak kejar Fi sampai sekarang." Along memujuk.

--------------------

Hampir setahun aku bertunang dengan Ifzan, tapi aku jarang jumpa dia. Aku yang nak macam tu. Dia ikut je apa aku minta. Selama ni dia tak pernah bantah pon. Kalau nak bantah pon dia cakap ayat baik punya wehh.Aku buntu, hari perkahwinan aku dah nak hampir dah ni, tapi..even dah nak setahun aku bertunang dengan dia tapi hati aku macam kosong lagi. Aku mengadu dekat min. dia suruh aku buat solat istikharah.Selesai ambil wuduk aku bersandar tepi katil kejap..boleh jadi ke ni? Aku sembahyang lima waktu pun tak berapa nak cukup? Hrmm cubalah..mana tahu kan? Kot kot keluar muka Jim Sturgess ke? Haha.

--------------------

Pagi tu aku terus pergi rumah min.."min suami kau mana?" laju je aku pergi rumah min..lupa pula dia dah kahwin."kerjalah..kenapa ni?"Aku menarik nafas lega, "malam tadi..kan kau suruh aku solat istikharah tu kan? Aku nampak muka dia""dia siapa?""Ifzan tu lah..""hah, baguslah tu !" min menepuk peha aku kuat."aduh ! tapi kan kenapa aku tak ada hati kat dia langsung?""sebab hati kau kering ! dah dah jum minum..basahkan hati kau tu sikit.""ish kau ni, aku seriuslah gila !""wehh, kalau kau dah nampak muka dia tu..betullah tu dia jodoh kau. Tuhan tu menipu ke?"Aku termangu..betul ke ni?

--------------------

Majlis berlangsung dengan meriahnya.Aku tengok semua orang happy je..macam diorang pula yang kahwin.Min, Fahim, Im dengan tunangnya pun dah balik. Im yang bertunang dulu dari aku..aku pula yang kahwin dulu. hahaTamat majlis aku menolong saudara maraku mengemas dapur. Bosannya diorang dah balik. Aku leka main buih sabun basuh pinggan. Haha best pula."hai.." aku terkejut. Aku pandang Ifzan. Tapi buat tak tahu je.."mak aih..sombongnya pengantin ni." Ifzan cakap agak kuat. Gila betullah dia ni. Cousins aku semua pandang senyum-senyum."Alaah Fi, malu-malu pulakkk. Haha" Kak Ema selaku kakak sepupuku mengusik. Semua orang gelak. Macam sial je. Malu aku.Ifzan gelak.. "zan keluar dulu eh? Tolong abah kat luar."Aku mengganguk. Dia senyum senang.Keluar je Ifzan dari dapur..aku terus cekik leher Kak Ema.. "apa Kak Ema cakap tadi? Hah hah?""hahaha. Sorry Fi..alah akak main-main je..""sorry? Boleh blah lah.haha. Kak Ema hutang Fi tau?"hutang apa?""hutang malu ! hahaha" aku terus bermain wrestling sambil gelak-gelak dengan diorang kat dapur."haih? Ni apa pengantin ganas sangat ni? Ifzan..tengok isteri kau ni..macam budak-budak lagi" jerit mak ngah kuat. Aduhh lagi sekali. Kali ni lagi ramai yang gelak.Aku terus naik bilik. Habis rambut aku. Kena sabun.Pintu terbuka, aku kaget."cakap tolong abah?" aku terus menyoal garang."garangnya? Haha. Mak suruh abang panggil Fi, ummi dah nak balik tu."Gulpp. Abang? HahaTanpa membantah. Aku turun.

--------------------

"Zan, kau jaga menantu Ummi ni baik-baik. Tau?" nasihat Ummi. Macam nak menangis.. adeh sedih pulakk aku. hahaUmmi Ifzan memeluk aku, cium aku banyak kali. Aduss haha. Apahal macam nak emosi je ni? Tanpa sedar air mata aku mengalir. Wehh relax lah beb. Kahkah. Memang betul. Family dia semua baik-baik. Tak sombong walaupun kaya raya. Macam orang biasa je semua. Dalam diam aku agak berbangga dengan diorang ni.Aku mengesat air mataku sambil senyum. "Fi pun jaga Ifzan baik-baik ye? Taat dekat suami tau. Hormat suami" aku mengganguk.Nampak muka Ifzan senyum gembira. Ala? Aku angguk ke?

--------------------

Hadiah sudah habis dibuka, aku still membusykan diri. Aduh macam mana aku nak tidur ni?"Fi dah lah..pergi masuk bilik tu..haha. sejak bila Fi jadi rajin ni?" along mengusik bila nampak aku sibuk mengemas. Yang lain semua tersenyum."kenapa?" aku tanya macam orang bodoh."lah kenapa kau tanya? Pengantin baru..tak boleh tidur lambat. Dosa..haha""yelahtu." Aku malu. Nak lari pergi mana ni? Lastly, aku memberanikan diri masuk bilik.

--------------------

Mana dia? Ohh dalam toilet lah kot."Fi, dah sembahyang? Jum sembahyang sama.""hah? Fi..hek tak boleh""ohh." Dia senyum. Dah faham lah tu.Aku baring kat katil yang dah berhias segala. Mak punya kerjalah ni. Alah macam mana ni? Nanti dia dah habis sembahyang..aduhh tak selesa betullah. Ala aku kan uzur.dia tak buat pape punya lah.Aku berselimut. Buat-buat tidur.Lampu dah ditutup. Dia baring kat sebelah aku."Fi?" aku tak jawab. Tak nampak ke aku dah tidur ni?Tiba-tiba.."Makk !" aku menjerit. Terjatuh kebawah katil."kenapa Fi?" terkejut aku tiba-tiba ada tangan kat pinggang aku. Cehh."haaa? Tak ada apa." Fi nak turun minumlah.Dia gelak. "kenapa Fi? Ni abang lah. Takut pulak? Hahaha" gila apa. Mana aku biasa. Aku terus buka pintu."nak abang teman?" aku menggeleng.

-------------------"

heh pengantin? Kenapa tak tidur lagi?""orang hauslah."Along gelak. "first night macam mana? Haha !""gila !" aku terus membaling bantal sofa dekat along yang asyik melayan bola."Mana lawan?""MU dengan Arsenal.""Ceh tak best, MU kalah nanti jerit kuat-kuat tau? Haha.""blah lah. Pergilah tidur..menyebok je." Benganglah tu. haha

-------------------

Aku buka pintu perlahan. Dah tidur kot. Lampu terpasang."kenapa tak tidur lagi?""tunggu Fi lah..""lah tak payah tunggu. Fi tahulah tidur sendiri. Ifzan nak air ke?""siapa Ifzan?" pelik punya soalan. Apahal dia ni?Aku tunjuk dia. "Ada orang lain lagi ke?" dia senyum."sini jap.." dia tarik aku duduk sebelah dia "Ifzan ni siapa?"aku diam..kena jawab ke?"suami Fi kan?" dia menyambungaku menggangguk."so, boleh tak Fi panggil Ifzan abang? Kan tadi ummi dah pesan, suruh hormat suami..bila Fi panggil zan abang, barulah abang rasa Fi hormat sikit kat abang. Boleh kan sayang?"aku tunduk, meremang bulu roma aku. Haha"boleh ke tak?"Aku mengganguk lagi."lah isteri abang ni asyik angguk – angguk je, mana pergi suara yang?"Aku senyum, buat pertama kalinya aku senyum ikhlas kat dia."Sayang, tau tak? tadi lawa tau sayang pakai tudung..kan elok kalau pakai tudung terus.""memanglah nak pakai pun." Kang tak pakai bertimbun-timbun dosa kau kang. Haha"ye ke?" Dia gembira. Dia peluk, kemudian menyium dahi aku. Entah kenapa, aku rasa tenang. Aku biarkan."Ifzan?"Dia buat tk tahu..menggedik betullah."hurmm abang?" aku membetulkan. aduhh apehal berat sangat perkataan tu?Dia menoleh senyum,"apa sayang?""kenapa abang nak..urmm..nak..eh, kenapa abang suka Fi?" tersangkut-sangkut ayat aku."sebab Fi suka jual mahal..susah betul abang nak kejar.penat tau? haha""habis dah dulu abang cakap Fi murah..orang jual mahallah !""sorryyyy sayang ! abang silap, Fi ni mahal rupanya. Haha. dulu abang tak sangka pula boleh suka kat Fi..since jumpa dekat mid tu lah. Berani betul Fi tegur abang. Abang marah dengan Fi sebenarnya time tu..tapi lama-lama abang rasa lain. tiba-tiba je angau kat Fi.""mana perempuan tu?""abang tak tahulah sayang..abang tak nak ambil tahu pun, yang abang tahu..abang dah dapat Fi. Fi nak tahu tak..? selipar busuk Fi tu pun ada kat abang lagi. Dah siap basuh tau? Haha entah-entah sebab selipar tu kot abang suka Fi?"Aku tergelak "gila apa?""Gila Fi cakap?" dia menjegilkan mata."Yelah, selipar busuk tu pun nak basuh. Buang jelah.""mana boleh buang, orang sedekah.haha" dia mengenyitkan mata."haha dahlah, Fi nak tidur. Penat.""eleh..belum pape dah penat." Dia mengusik. Malas aku nak layan.Aku baring. Dia memeluk aku. Erat. Aku bangun,"kenapa?" dia tanya."tak selesa.." aku jawab ringkas"Dah, dah tidur..tak kira bantal busuk abang tinggal kat rumah..nak buat macam mana? Terpaksalah peluk sayang. Haha""eee tak senonoh..dah tua ada bantal busuk. Haha"Dia senyum "dia menyium pipiku lembut dan memelukku erat. Ya Allah, moga aku bahagia dengan lelaki ini. Amin.

-------------------

Hello :) thanks sebab baca. first time tulis cerpen ni . Sorrylah kalau tak best or macam tak ada motif ke eh ? saja suka suka tulis . hehehe . Hope korang suka . amin ;)

2 comments:

  1. hmmm
    nh apsl aku tlbt skali nh
    dh a ltk gmbr ngan awek org
    kang xpsl aku kna pkl
    pth tlg
    hihihihi

    ReplyDelete
  2. hahahaha..da 2 onlt dat pic je yg suitable utk tjuk novel ak..hua3..accept jela dcision ak nk ltak pic 2..hek2..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...